zaterdag 27 juni 2015

Anonieme gulle gever stuurt twee bijstandsgezinnen naar de zon

Het gouden hart voor de anonieme gulle gever

Bijstandsgezinnen dankzij gulle gever toch naar de zon

"Een kwart van de Nederlanders gaat niet op vakantie deze zomer. Vaak is een lege portemonnee de belangrijkste reden. Het merendeel van de thuisblijvers moet rondkomen van minder dan 1750 euro per maand."

Het aantal Nederlanders dat thuis vakantie viert, is sinds 2012 toegenomen van 18 naar 26 procent. Ook geven meer mensen aan dat ze minder vaak op vakantie gaan dan vorig jaar. Dat blijkt uit de vakantiegeldenquête van het Nibud die elke 3 jaar wordt gehouden. De huishoudens die van weinig moeten rondkomen, maar toch op vakantie kunnen, gaan hooguit een weekje. De hogere inkomens gaan gemiddeld twee tot drie weken weg.

Gerard Hendriks uit Twello, vrouw, dochter (13) en twee zoons (11 en 9)
De familie Hendriks © Rob Voss
Van 55 euro per week moet Gerard Hendriks zijn gezin onderhouden. ,,Ik moet er alle boodschappen van doen. Niet makkelijk, maar het is te doen. Voor kleren hebben we de kledingbank en soms krijg ik geld van mijn moeder. Een vakantie zit er niet in.''

En dat blijft zo; door schulden staat de familie onder bewindvoering. Het geld dat de vader des huizes verdient, gaat grotendeels naar de schuldenaars. Gerard zou het liever uitgeven aan vakantie of verjaardagscadeaus. ,,Ik kan ze niet geven wat ze graag willen.'' Ook hem en zijn vrouw zou een vakantie goed doen. ,,Op vakantie kent niemand je achtergrond. Je kunt je er vrijer gedragen dan thuis, waar iedereen onze situatie kent.'' Nu gaat de familie alles uit het zwembadabonnement halen.

Wijnand Springin'tveld uit Kudelstaart

Wijnand Springin'tveld © Marco Okhuizen
Hij zou het zich best kunnen veroorloven, een tripje naar het buitenland, maar Wijnand Springin'tveld en zijn vrouw hebben er geen behoefte aan. ,,Ik ben eens naar Zuid-Frankrijk geweest. Ik was blij dat ik na 2 weken weer naar huis kon.'' Het echtpaar besteedt vakantiegeld liever aan nuttiger zaken. ,,We hebben 10 jaar geleden een huis gekocht. Dat willen we leuk maken. Met een vakantie ben je in korte tijd al je geld kwijt. Dan heb je de herinnering, verder heb je niks.'' In de zomer werkt Wijnand, in mei of september neemt hij vakantie. ,,Soms gaan we een dagje weg als het mooi weer is. Niet ver, we pakken de fiets, gaan picknicken.'' Bij voorkeur knappen Wijnand en Marja hun huis op, of ze werken in de tuin, of ze doen klussen voor een ander. ,,Daar profiteren anderen van, wij genieten.''

Het gevolg:

Deze twee gezinnen die in deze krant vertelden over hun zomer zonder vakantie, kunnen toch hun koffers gaan pakken. Een handelsbedrijf uit Zuid-Holland biedt de gezinnen uit Helmond en Twello een geheel verzorgde zonvakantie aan.

Ik ben sprakeloos en dat gebeurt me niet vaak.
Nicky van de Donk


,,Ik heb helemaal geen koffers in huis, omdat ik nooit op vakantie ga,'' kan Nicky van de Donk nog net uitbrengen. De bijstandsmoeder uit Helmond valt bijna van haar stoel van verbazing als ze hoort wat haar in de schoot wordt geworpen. ,,Ik ben sprakeloos en dat gebeurt me niet vaak.'' Ze kan bijna niet geloven dat ze met haar dochter en twee zoontjes naar een warm land mag, in plaats van de hele zomer in de speeltuin door te brengen.

Ook Gerard Hendriks is overvallen door het bijzondere aanbod. ,,Nou, dat is mooi,'' zegt Hendriks, die met zijn vrouw José en hun drie kinderen in Twello woont. Door schulden moeten zij leven van 55 euro per week. Als hij hoort dat het niet gaat om een uitstapje naar de camping in Zeeland, maar naar een resort in Griekenland of Spanje, is hij even van zijn à propos. ,,Zo, dat is nog mooier.''

Het was een spontane opwelling, aldus "De gulle gever"

Luxe

Beide gezinnen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Een vakantie is voor hen een luxe die zij zich niet kunnen veroorloven. Van de onbekende gever hebben zij nu het telefoonnummer van een reisbureau gekregen. Daar mogen ze een gezinsvakantie uitkiezen die past bij hun wensen. Ze krijgen ook nog zakgeld mee.,,Noem het naïeve menslievendheid,'' zegt de oprichter van het bedrijf, die niet op publiciteit zit te wachten. ,,Soms grijpt iets je aan. Ik ga zelf lekker op vakantie en zou het deze mensen ook zo gunnen. Het was een spontane opwelling.''

Als Nicky van de Donk haar weldoener niet persoonlijk kan bedanken, dan wil ze op deze plek haar dankbaarheid uiten. Ze heeft het nummer van het reisbureau opgeschreven. Ze gaat bellen zodra ze van de eerste schrik is bekomen. Als ze haar bibberige handschrift nog kan lezen tenminste. ,,Ik zit helemaal te trillen.''

Bron artikelen en foto's: http://www.ad.nl

Geen opmerkingen: